Vastuullisemmat hankinnat osaksi asiakkaiden arkea
Hankintojen kehittämisyksikön vuoden 2017 saavutuksiin kuuluu valmiin toimintamallin luominen asiakasorganisaatioiden vastuullisuuden kehittämiseksi. Vuoden lopussa valmistunutta mallia tullaan hyödyntämään asiakkaiden vastuullisuustoiminnan kehittämisessä.
”Vastuullisten hankintojen toimintamallin on tarkoitus nostaa vastuulliset hankinnat paremmin johdon tietoisuuteen ja sitouttaa heidät niiden kehittämiseen. Malli tähtää siihen, että vastuullisuus huomioidaan hankintojen jokaisessa vaiheessa, ja että vastuullisuusasiat kytketään tiiviiksi osaksi organisaatioiden hankintastrategiaa”, kehittämispäällikkö Liisa Lehtomäki toteaa.
Myös Hanselin kilpailutuspalveluissa eli asiakkaiden omien kilpailutusten konsultoinnissa vastuullisuus huomioidaan kilpailutettavan kohteen mukaan.
”Kerromme aina asiakkaille eri mahdollisuuksista huomioida vastuullisuus, ja lopullinen päätösvalta esimerkiksi kilpailutuksen pakollisista vaatimuksista on asiakkaalla. Kilpailutukset voivat vaihdella tietojärjestelmistä tutkimuslaitteistoihin, joten vastuullisuuden huomioinnin tavat riippuvat paljolti hankinnan kohteesta”, yksikön päällikkö Ilkka Sihvola sanoo.