Kohti asiakas­ohjautuvaa kulttuuria

Osana Hanselin strategiaan kuuluvaa tavoitetta asiakkuus- ja myyntikulttuurin kehittämistä suurin osa hanselilaisista kävi vuoden 2017 aikana asiakasohjautuvaa toimintakulttuuria kehittävän valmennuksen. Valmennuksen tavoitteena oli asiakkuuksien merkityksen nosto sekä oman roolin ymmärtäminen osana asiakaskokemuksen rakentamista.

”Valmennusten tavoitteena oli syventää asiakassuhteita ja saada osallistujat ajattelemaan omaa työtään asiakkaille tarjottavan hyödyn näkökulmasta. Asiakastyytyväisyys on meille tärkeä mittari, ja se voi olla korkealla tasolla vain, jos onnistumme tunnistamaan asiakastarpeita entistäkin paremmin ja optimoimaan tarjontaamme kullekin asiakkaalle”, asiakkuusjohtaja Petri Kalavainen kertoo.

Valmennukseen osallistuivat Hanselista ne, joilla säännöllinen yhteys toimittaja- ja asiakasrajapintaan. Näihin kuuluvat esimerkiksi asiakkuuspäälliköt, konsultit, kategoriapäälliköt ja asiakaspalvelu. Hanselin kumppanina ohjelmassa oli Aalto University Executive Education.

On tärkeää, että osaamisemme saadaan mahdollisimman laajasti asiakkaiden käyttöön.

”Myyntihenkisyyden lisääminen tuottaa tulosta, kuten on nähty asiantuntijapalveluiden liikevaihdon kasvettua hurjasti viimeisten viiden vuoden aikana. Vaikka emme tavoittele taloudellista voittoa, on kuitenkin tärkeää, että liiketoimintamme kasvaa ja osaamisemme saadaan mahdollisimman laajasti asiakkaiden käyttöön. Näin julkiset hankinnat tehostuvat ja ovat yhä laadukkaampia”, Kalavainen toteaa.

Kaikki valmennukseen osallistuneet jalkautuivat valmennuksen aikana asiakkaiden pariin, joilta kyseltiin tapaamisissa muun muassa asiakkaan nykyisen hankintamallin toimivuudesta ja mahdollisista muutoksissa hankintatoimen järjestämisessä. Lisäksi selvitettiin mm. hankintoihin kohdistuvia huolia sekä asiakkaiden toiveita Hanseliin ja yhteistyöhön liittyen. Valmennuksen tuloksia tullaan soveltamaan Hanselin segmentointityössä, nykyisten asiakassuhteiden jalostamisessa ja potentiaalisten asiakkaiden suhdetyön päänavauksissa.